Zajímá vás jak vytvořitonline kurz (zdarma) na svém webu na WordPressu? WordPress nabízí nástroje free i placené, jak pro vytvoření struktury online kurzu, tak pro jeho prodej. Pokud jste trochu technicky zdatní, zvládnete vše nastavit sami.
Pro tvorbu e-learningového kurzu na WordPressu jsou potřeba 3 základní věci:
LMS nebo členské sekce,
e-shop nebo prodejní formulář
a e-mailingový nástroj nebo CRM.
O prvních dvou výše uvedených věcech si povíme v tomto článku podrobněji. E-mailingový nástroj nemusí být vždy nutný, záleží, jakým způsobem budete online kurzy poskytovat.
Než se však pustíte do realizace online kurzu na svém WordPress webu, je potřeba si rozmyslet několik věcí.
Jak bude online kurz technicky řešený?
Jakým způsobem budete kurzy prodávat?
Kde bude probíhat diskuze účastníků kurzu?
Jaký e-mailingový nástroj budete používat?
Jaké výhody poskytuje WordPress pro váš online kurz? A na co si naopak dát pozor?
Všechna data a veškerý obsah je umístěn na vašem webu a na serveru, který si sami vyberete prostřednictvím volby webhostingu, máte kontrolu nad tím, v jaké zemi se data nachází.
Pro WordPress existuje velké množství pluginů, které webu dodávají všemožné funkcionality. Spoustu věcí zvládnete sami bez programátora. A pokud ho přeci jen budete potřebovat, nebude velký problém ho najít.
Téměř na každý problém týkající se WP lze najít na internetu řešení. Návody jsou buď v podobě článků na webech nebo videí na YouTube. Je také možné využít diskusní skupiny na sociálních sítích. Tvorba online kurzů na WordPressu je oproti využití služeb SaaS (Software as a Service – software jako služba) platforem pro online kurzy (Kajabi, Thinkific, Teachable atd.) levnější a nabízí mnohem větší možnosti úprav, přizpůsobení pro české prostředí, rozšiřování funkcionalit a těsné propojení se zbytkem vašeho webu.
WordPress je tzv. open source nástroj, jeho zdrojové kódy jsou volně k dispozici, kdokoli, kdo má příslušné znalosti, může k jeho vývoji přispívat a vytvářet pluginy a rozšíření. Díky tomu má WP vybudovanou velkou komunitu vývojářů i uživatelů.
O web je potřeba se starat, udržovat ho rychlý, bezpečný, aktualizovaný a zálohovaný. Obzvláště v případě online kurzů, kdy na svém webu ukládáte velké množství dat o zákaznících.
Tím, že WordPress je relativně snadný a dokáže se s ním naučit i začátečník, se vytváří prostor pro chyby a amatérské rady, kterých je plný internet.
Občas se něco pokazí a nefunguje, tak jak má, a je na vás jako provozovateli webu to vyřešit.
Chcete si ulehčit správu webových stránek a zajistit si technickou pohodu? Pomůžu vám s tím prostřednictvím služby Technický parťák – správa webu s online kurzy.
Jaké technické zázemí potřebuje váš online kurz neboli jak vytvořit online kurz?
Na WordPressu existují 2 základní možnosti:
členská sekce,
Learning Management System – systém pro správu studentů a vzdělávacího obsahu.
Pokud chcete ušetřit čas a nervy, pomůžu vám online kurzy na vašem webu zprovoznit, včetně prodejního systému. Rezervace termínu pro tuto službu zde.
Členská sekce
Členská sekce je soubor heslem chráněných stránek na webu, do kterých má přístup pouze registrovaný uživatel. Jednotlivé stránky mohou vypadat jakkoli, můžete do nich umístit videa, texty, obrázky, formuláře atd. Je možné zobrazit si seznam uživatelů majících přístup do dané členské sekce nebo nastavit postupné otevírání obsahu (tzv. drip), kdy se uživateli zobrazí obsah stránky až v určité datum.
V českých a slovenských podmínkách se členskou sekcí většinou myslí sekce vytvořená pomocí Simple Shopu, FAPI nebo Miowebu.
Tvorba online kurzu v členské sekci je pracnější a nemá tolik možností jako LMS.
LMS – systém pro správu studentů a vzdělávacího obsahu
LMS poskytuje specializované prostředí pro správu online kurzů. Je možné v něm sledovat seznam studentů a jejich zapsaných kurzů, jejich pokrok v rámci kurzu (% dokončených lekcí), přidávat online kurzy, lekce, témata, testy, vystavovat certifikáty, posílat uživatelům notifikace na základě jejich pokroku nebo naopak nepokroku, nechat studenty odevzdávat úkoly, generovat reporty, nastavit postupné otevírání lekcí a další.
Tvorba online kurzu v LMS je jednodušší a uživatelsky příjemnější než u členské sekce. K dispozici máte tzv. course builder, ve kterém jednoduše přidáváte, moduly, lekce, podlekce, kvízy (možnosti i terminologie se liší dle použitého LMS) k danému kurzu, můžete je kdykoli libovolně přeskládat či přidat nové.
Na obrázku níže můžete vidět vidět course builder v LMS LearnDash.
Obsah kurzu je možné uživatelům zobrazovat v tzv. focus módu, kdy je stránka s kurzem rozdělena na dvě části – postranní panel obsahuje seznam lekcí a ve zbylém prostoru se zobrazuje obsah právě aktivní lekce, v hlavičce stránky je menu, které je rozdílné od zbytku webu, nechybí tlačítko pro označení lekce jako dokončené a pro přechod na další či předchozí lekci. Vzhled jednotlivých kurzů je tak do jisté míry jednotný, velice přehledný a snadný na orientaci.
Doporučuji vybrat si jeden z těchto tří pluginů: LearnDash, Tutor LMS, Lifter LMS. LearnDash má pouze placenou verzi, zbylé dva mají i verzi zdarma. Obě free verze jsou však plné funkcí a je pravděpodobné, že nebudete potřebovat verzi placenou. Nevýhodou free verzí je omezené propojení na prodejní systémy. Tutor má pouze WooCommerce (bez propojení na Woo Subscriptions, tudíž není možné prodávat předplatné a nabízet prodej na splátky) a Easy Digital Downloads a není možné zapisovat studenty do kurzů manuálně (což se někdy může hodit). Lifter ve free verzi nabízí pouze manuální platby, tedy takové, kdy se zákazníkovi zobrazí jednotné platební instrukce a vy si pak budete muset zkontrolovat, zda vám platba přišla na účet. Což v praxi znamená, že byste museli studenty do kurzů zapisovat ručně nebo najít nějaký jiný způsob, jak toto obejít – např. pomocí nějakého dalšího nástroje. Jeden jednoduchý způsob však existuje, a to dokonce zdarma. Použijte SureCart ve free verzi, který má propojení na LearnDash, Tutor i Lifter – více o něm níže – a dokáže tedy automaticky studenty zapsat do zakoupených kurzů.
Všechny 3 výše uvedené LMS pluginy mají velkou uživatelskou základnu, existují pro ně lehce dohledatelné návody (většinou v angličtině). Mají propojení na spoustu dalších pluginů i nástrojů třetích stran.
Tutor LMS jako jediný je přeložen i do češtiny. Ostatní dva si můžete přeložit celkem jednoduše např. pomocí pluginu LocoTranslate nebo TranslatePress, který umožňuje překládat přímo na webové stránce, kde to potřebujete. Vidíte tak, co přesně překládáte a můžete snadno vynechat překlad frází, které mohou zůstat v angličtině.
Tvorba online kurzu v LMS – na co je třeba myslet při použití LMS
je potřeba počítat s integrací s prodejním systémem,
LMS i prodejní systém může mít každý svoji vlastní oblast pro zákaznický účet / nástěnku, mít dvě nástěnky není praktické, je potřeba jednu s druhou integrovat,
každý LMS má specifický design pro stránku kurzu – úvodní stránka s informacemi o kurzu, vy si však pravděpodobně budete chtít udělat ke kurzům své vlastní prodejní stránky (pokud používáte WooCommerce, máte k dispozici i stránku produktu) a stránku kurzu nechat pro již zapsané studenty,
jaké další pluginy je možné s LMS propojit, podle toho, jaké všechny funkce chcete na webu mít,
LMS plugin bývá pro web trochu větší zátěží, je proto vhodné zvážit dostatečně výkonný hosting.
Nyní se pojďme podívat na srovnání dvou nejoblíbenějších LMS pro WordPress.
cena za roční licenci pro jeden web je u obou 199 $.
Hlavní rozdíly:
LearnDash
členění na modul, lekce, téma,
obsah lze umisťovat do lekcí a témat (podlekce),
má větší množství shortcodes pro zobrazení různých komponent na jakékoliv stránce – např. mřížka kurzů, lekcí, témat, body za kurzy, obsah kurzu, progres studenta a další; dále má shortcodes pro zobrazení obsahu na základě toho, zda je uživatel studentem nějakého kurzu, zda nějaký kurz začal, má rozpracovaný, nebo dokončil nějaký kurz či zda je členem nějaké skupiny (viz další bod),
má skupiny, což je ekvivalent členské úrovně, skupina může mít vedoucího, který vidí všechny členy a jejich pokrok v kurzech, skupina má vždy přiděleny nějaké kurzy a všichni její členové mají přístup právě do těchto kurzů, dá se to využít u kurzů pro firmy, kdy každá firma má svou skupinu, nebo u kurzů, které se opakují a vždy jimi prochází skupina studentů najednou v daný běh,
má videoprogresi, kdy je možné nastavit, že student musí shlédnout celé video, než bude moci lekci označit za dokončenou a jít dál,
komentáře k lekcím je možné zobrazit klasickým stylem pod obsahem lekce (jako je to pod obsahem blogového článku),
má pouze jednoduchou nástěnku – profil studenta, kde jsou vidět zapsané kurzy, počet certifikátů a bodů a profilový obrázek,
umožňuje sdílet stejné lekce mezi více kurzů, praktické, pokud máte hodně kurzů a některé lekce se opakují,
integrace s page buildery – dynamický obsah, který se zobrazuje na stránce kurzu je možné upravovat pouze s Elementorem, nutno však podotknout že tohoto obsahu je minimum, vše ostatní je možné upravovat s jakýmkoliv editorem – např. Divi nebo Gutenberg, LD má také různé widgety do postranních panelů, shortcodes pro použití kdekoli a bloky do Gutenbergu,
pro reporting je možné využít buď placený oficiální doplněk od LearnDash (ProPanel, dříve byl součástí, nyní zvlášť) nebo placený či zdarma plugin od třetích stran (existují nejméně 4 takové),
pro LearnDash existuje velké množství doplňkových pluginů od vývojářů třetích stran, některé zdarma, některé placené, např. reálný chat, poznámky, recenze, instruktoři, prodej B2B, rozšířené funkce pro certifikáty, úprava designu, reporty, H5P, kalendář a desítky dalších,
má vlastní doplněk (v ceně LD) pro gamifikaci – LearnDash Achievements – umí udělovat ocenění (libovolný obrázek a text) a body za různé aktivity na vašem webu (zobrazí se jako pop-up okno při udělení).
Tutor LMS
členění na téma, lekce,
obsah lze umisťovat pouze do lekcí,
má shortcodes pro zobrazení mřížky kurzů, registrace, přihlášení, nástěnky na jakékoliv stránce
s Tutorem máte možnost mít různé instruktory kurzů, instruktor se může na webu zaregistrovat, má svou nástěnku, může vytvářet kurzy (přímo na webu, nepotřebuje přístup do administrace), je možné nastavit, kolik % z prodeje kurzu dostane instruktor a jakým způsobem bude částka vyplácena,
studenti i instruktoři mají k dispozici veřejný profil (možno i vypnout),
má více předem nastavitelných sekcí pro stránku kurzu – např. počet zapsaných studentů, délka videí, úroveň obtížnosti, oznámení, recenze, info o instruktorovi a další, tyto se pak zobrazují na stránce kurzu (vypadá to podobně jako Udemy),
je možné zapnout sekci otázek a odpovědí u každého kurzu, studenti pak mohou na stránce kurzu pokládat otázky (viditelné pouze pro zapsané studenty),
je možné zapnout komentáře k lekci, které se zobrazí na nové záložce u každé lekce,
má rozsáhlou nástěnku pro studenty a instruktory, kde je možné vidět zapsané kurzy, profilové údaje (jméno, e-mail atd.), seznam přání, recenze, pokusy o testy, položené otázky, historii objednávek, nastavení hesla; je však těžko přizpůsobitelná, nelze úplně jednoduše přidávat obsah nebo naopak něco smazat,
má rozsáhlou integraci s Elementorem a Divi, stránky s kurzy a lekce je možné upravovat v těchto editorech, kdo používá blokový editor Gutenberg, tak pro ten zatím bohužel existují jen dva bloky – registrace a přihlášení,
má verzi zdarma,
má zabudované reporty.
Jakým způsobem online kurzy prodávat?
Jsou 2 základní možnosti – nákupní košík nebo prodejní formulář.
Klasický e-shop s nákupním košíkem je pro WordPress zdarma, jmenuje se WooCommerce.
WooCommerce
Hlavní výhody a nevýhody:
Lze ho jednoduše přizpůsobit pro české prostředí přidáním pluginů od českých vývojářů, které zajišťují propojení na české platební brány, dopravce, fakturační systémy (vše většinou placené).
Můžete s ním prodávat na jednom webu jak fyzické, tak digitální produkty (i přímo produkty ke stažení, které na web prostřednictvím Woo nahrajete).
Lze ho přeměnit i na prodejní formulář (který je možné umístit na kteroukoliv stránku vašeho webu, není tedy potřeba mít na webu košík a pokladnu, je to však placené řešení).
Kromě stránek s produkty, košíkem a pokladnou můžete vytvořit i stránku Můj účet, kde se zákazník může přihlásit a vidět své nákupy, uložené adresy, platební metody, produkty ke stažení, měnit své osobní údaje a další.
Vystavování slevových kupónů.
Má napojení na hlavní LMS – LearnDash, Tutor LMS, Lifter LMS, jakožto i na některé další, méně používané.
Umí prodávat bez DPH i s DPH. Taxu je možné nastavit manuálně.
Existuje velké množství pluginů (zdarma i placených), které rozšiřují jeho funkce o další věci. Jako např. prodej v různých měnách.
Je kompletně přeložený do češtiny.
Základ je zdarma, ale vše ostatní se platí. Pokud vám nevyhovuje, jak něco vypadá nebo funguje, dá se to změnit, ale většinou to něco stojí.
Pokud chcete pomocí Woo prodávat předplatné nebo poskytovat prodej na splátky, je potřeba si koupit plugin, který tuto funkci do Woo přidá.
Neumí vystavovat faktury, tuto funkci je třeba doplnit externě jiným pluginem.
V základu není možné nastavovat produktům individuální děkovací stránky.
Je to trochu náročnější plugin, který může váš web více či méně zpomalit.
SureCart
Další prodejní systém, který je pro WordPress zdarma, je SureCart. Je ideální pro prodej digitálních produktů. Fyzické produkty zatím prodávat neumí, ale v budoucnu umět bude.
SureCart je technicky něco mezi WooCommerce a SimpleShopem. Operace spojené s Woo probíhají pouze na vašem WordPress webu, operace spojené se SS probíhají především na serverech SS, na váš web si pouze vložíte jejich prodejní formulář.
SureCart zpracovává objednávky taktéž na svých serverech, na kterých ukládá i data o vašich zákaznících, tato data pak máte k dispozici přímo na svém webu – správu zákazníků, objednávek, faktur, tvorbu prodejních formulářů atd. Na vašem webu tedy vidíte vše podobně jako ve WooCommerce.
Kromě prodejních formulářů nabízí SC i platformu pro automatizaci se zaměřením na WordPress pluginy – SureTriggers. ST mají verzi zdarma i placenou, liší se počtem operací za měsíc. Funguje podobně jako např. Make (Integromat) nebo Zapier. Oproti Make je však použití SureTriggers mnohem jednodušší.
Hlavní výhody a nevýhody:
Má napojení na hlavní LMS – LearnDash, Tutor LMS, Lifter LMS. To znamená, že po zaplacení objednávky je zákazník automaticky zapsán do příslušného kurzu.
Prodej probíhá přes prodejní formulář, který si můžete plně přizpůsobit a vytváří se přímo ve WordPressu. Můžete jej vložit do jakékoli stránky, kterou na svém webu vytvoříte.
Lze nastavit i prodej předplatného nebo prodej na splátky.
Je možné prodávat produkty ke stažení, které SureCart zákazníkovi sám doručí.
Vystavování slevových kupónů.
Můžete vytvořit stránku Můj účet, kde se zákazník může přihlásit a vidět své nákupy, uložené adresy, platební metody, produkty ke stažení, měnit své osobní údaje a další. Oproti Woo je však tato stránka mnohem lépe a snadněji přizpůsobitelná, např. jednoduše vložíte záložku s odkazy na zakoupené kurzy. Ve Woo to dokážete taky, ale musíte trochu rozumět PHP kódu nebo si na to koupit plugin.
Umí vystavovat faktury. Nemá však tolik možností jako fakturační systém.
Možnost nastavit každému produktu vlastní děkovací stránku.
Prodávat je možné bez DPH i s DPH. Výpočet probíhá automaticky, to znamená, že pokud nakupuje zákazník z jiné země, automaticky je mu vypočítána správná výše daně. Nic nemusíte nastavovat manuálně.
Celý systém je velice intuitivní, je dělaný pro každého.
V českých podmínkách je možné použít pouze platební bránu Stripe nebo PayPal. Lze použít i platbu bankovním převodem, která ale není automaticky napárována, musíte si tedy hlídat zaplacení sami nebo použít pokročilou automatizaci napojením na SureTriggers.
Není přeložen do češtiny, zatím. Veškeré fráze, které může zákazník vidět, je však možné přejmenovat přímo při tvorbě prodejního formuláře nebo stránky Můj účet. Jediné, co zatím zůstává v angličtině jsou e-maily s potvrzením objednávky, fakturou atd. I ty je možné přeložit, ručně.
Free verze umožňuje prodávat 100 produktů. Pro digitální produkty je to ve většině případů více než dostatečné.
Všechny doposud popsané funkce jsou v SureCart zdarma. Existuje i placená verze, která má další rozšiřující funkce – doplňující funkce pro předplatné (nastavení zkušebního období, možnost upgradovat nebo downgradovat mezi produkty a další), opuštěný košík, podmíněná pole v prodejním formuláři, webhooky, affiliate funkce, prodej ve více měnách, upselly a další.
SimpleShop, FAPI a zahraniční alternativy
Chcete-li využít prodejní formuláře, které fungují i mimo WordPress, v ČR existují 2 řešení – SimpleShop a FAPI. Bohužel nemají přímé napojení na LMS pluginy na WordPressu. To znamená, že pokud zákazník koupí online kurz prostřednictvím formuláře FAPI, nelze zcela jednoduše nastavit automatické zapsání zákazníka do příslušného online kurzu, a tím zpřístupnění obsahu. Je to možné udělat pomocí webhooku, je k tomu však třeba další nástroj.
SimpleShop i FAPI mají pro online kurzy vlastní řešení – členské sekce, které zajišťují prostřednictvím vlastního pluginu do WordPressu.
Správa produktů formulářů a zákazníků probíhá přímo v systému SS a FAPI, nikoliv na vašem webu. Všechna data jsou uložena na jejich serverech.
Hlavní výhody a nevýhody:
Plnohodnotné české fakturační systémy.
Napojení na české banky a platební brány.
Možnost prodávat produkty ke stažení, které systém sám doručí zákazníkovi.
Automatické řešení DPH.
Vystavování slevových kupónů.
Prodej předplatného i na splátky.
Prodej do zahraničí (s určitými omezeními).
Možnost prodávat upsell (v SS s určitými omezeními, FAPI více možností).
SS i FAPI jsou placená řešení.
Prodejní formulář lze přizpůsobit pouze do určité míry.
Nemají možnost vytvoření stránky Můj účet, kde by zákazník viděl všechny své nákupy, faktury, produkty ke stažení atd.
SimpleShop i FAPI jsou v ČR tak rozšířená řešení, že myslím není nutné popisovat podrobněji všechny výhody a nevýhody.
Ze zahraničních řešení stojí za zmínku ThriveCart a SamCart, které lze využít i pro české prostředí, pokud použijete platební bránu Stripe. Tyto mají přímé napojení na některé LMS na WordPressu, další propojení lze vytvořit pomocí platforem typu Make (Integromat), Zapier. Disponují také vlastním technickým řešením pro online kurzy, které není na WordPressu. Zaměřují se především na prodej digitálního obsahu a tvorbu funnelů (prodejních trychtýřů).
Další možnosti prodeje
Pro WordPress existují i další placená řešení pro prodej, jejich přizpůsobení českému prostředí je však komplikované.
Na WordPressu je také možné vytvářet konverzní trychtýře – funnely (prodejní stránka, mini upsell v prodejním formuláři, upsell na samostatné stránce, downsell, děkovací stránka atd.). Většinou se realizují jako placená nadstavba WooCommerce. SureCart v placené verzi bude taktéž v budoucnu funnely umět.
Shrnutí – Jak vytvořit online kurz aneb tvorba online kurzu na WordPresu
Nejsnazší vytvoření online kurzu poskytuje LMS. Je možné využít LMS placený nebo zdarma. Dále je potřeba vybrat si prodejní systém. V současné chvíli vidím jako nejjednodušší na použití pro prodej online kurzů i jiných digitálních produktů SureCart, který je možné využívat i zdarma.
Jmenuji se Michaela Bouzková a pomáhám podnikatelkám a podnikatelům provozovat online kurzy na webech postavených na WordPressu bez starostí s technickými věcmi.
Jsem na misi zlepšovat prostředí českých a slovenských online kurzů a zjednodušovat správu WordPress webů s online kurzy pro jejich majitele.
5 praktických tipů, kterými zajistíte skvělý zážitek pro studenty svého online kurzu
Proč záleží na tom, jak je kurz technicky řešený a jaká je nejdůležitější stránka webu pro studenty vašeho kurzu?
Spravovat Souhlas s cookies
Ahoj návštěvnice/návštěvníku! :) Chci ti jen říct, že na tomto webu sleduji návštěvnost pomocí Plausible analytiky, která to umí bez cookies a anonymně. Cookies používám k zajištění základních funkcionalit (např. přihlášení, formuláře, rezervace), které jsou součástí webu. Google zde nevedu. FB pixel však ano, protože potřebuji vyhodnocovat reklamu na FB a lépe ji cílit. Nachází se zde i Youtube videa, pro jejich přehrání je potřeba odsouhlasit použití marketingových cookies.
Funkční cookies
Vždy aktivní
Tyto cookies pomáhají zajišťovat základní funkcionality tohoto webu, např. přihlašování, komentáře, rezervace a další.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické cookies
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové cookies
Tyto cookies mi pomáhají především lépe cílit reklamu na Facebooku.